Jacek Gramatyka – Malarstwo

Jacek Gramatyka, urodzony w Poznaniu, studia w zakresie malarstwa na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, w pracowni prof. Stanisława Borysowskiego i doc. Barbary Steyer. Dyplom w pracowni doc. Barbary Steyer w1982roku. Od 1983 roku, pracownik dydaktyczny na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Prowadzi zajęcia dla studentów konserwacji malarstwa w dziedzinie rysunku i malarstwa dawnego i współczesnego.  Od 1998 roku zatrudniony w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, w Pracowni Propedeutyki Konserwacji Malarstwa i Obiektów Sztuki Współczesnej, prowadzonej przez prof. Iwonę Szmelter.  Od 2004 roku prowadzi Pracownię Technik Malarskich i Rysunkowych na ASP  /obecnie Uniwersytet Artystyczny/w Poznaniu. Uprawia malarstwo olejne i akwarelowe. Udział w wystawach i konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych.

Obraz jest dla mnie całościową formą wypowiedzi, to on powinien być jedyną formą przekazu. Sposób realizacji malarskiej ma dla mnie drugorzędne znaczenie. Wynika on bowiem z moich określonych możliwości i ograniczeń. Najprostsza forma malarskiego zapisu, gdzie zagęszczenie koloru i faktury jest jedynie wynikiem bezpośredniego ruchu pędzla jest mi najbliższa.
Sprawy te nigdy nie są dla mnie powodem działań estetycznych, dekoratywnych. Nie są zamierzonym efektem formalnym, są jedynie śladem. Nie interesuje mnie tzw.” działanie”, stawianie pytania czy obraz działa? Wydaje mi się to bowiem często działaniem spekulatywnym. Chcę coś powiedzieć i próbuję to zrobić potykając się o wszelkie możliwe problemy malarskie, ponieważ używam języka malarstwa.
Nie myślę nigdy o użyciu jakiś konkretnych rozwiązań technicznych czy formalnych, obraz nie jest im całkowicie podporządkowany i nie powstaje jako wykalkulowana konstrukcja estetyczna. Tematyka prac oscyluje pomiędzy martwą naturą a pejzażem. Obraz jest próbą uporządkowania spraw i rzeczy, tak by świat zewnętrzny nagiąć do swojego wewnętrznego przekonania o nim i móc się tym podzielić z innymi. Ciągłe szukanie języka, który to umożliwi to cały sens tej pracy.