Jacek Stachera – Wernisaż

Jacek Stachera o sobie…
W roku 1991 ukończyłem studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika na kierunku Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuk. W tym też roku obroniłem pracę magisterską pod tytułem: „Zastosowanie Aseptin do dezynfekcji malowideł ściennych” pisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Alicji Strzelczyk, oraz dyplomową realizowaną pod kierunkiem prof. dr Marii Roznerskiej, uzyskując tytuł: magistra sztuki o specjalizacji konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby polichromowanej. W tym też roku zostałem przyjęty na stanowisko asystenta w Zakładzie Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej Instytutu Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie prowadzę zajęcia z zakresu konserwacji i restauracji rzeźby polichromowanej i rzemiosła artystycznego do chwili obecnej. W 2003 roku obronił pracę doktorską „Techniki wykonania oraz metody konserwacji i  restauracji powierzchni srebrzonych i lakierowanych w rzeźbie drewnianej polichromowanej”, której promotorem byłą prof. dr Bogumiła Rouba.

Ważniejsze realizacje badawcze:
Badania konserwatorskie wystroju wnętrza w Kościele Pokoju pw. Świętej Trójcy w Świdnicy (1992-1993), praca zespołowa.
Badania konserwatorskie polichromii i złoceń prospektu organowego w kościele pw. Św. Anny w Grodziszczach (1995), praca zespołowa.
Badania konserwatorskie na istnienie zabytkowych polichromii w Sali Rajców Muzeum Dawnego Kupiectwa i przyległym magazynie szkła w Świdnicy (1997), praca zespołowa.
Badania polichromii, zapraw, kamieni naturalnych i sztucznych oraz glazur ceramicznych z kościoła Najświętszej Marii Panny na zamku w Malborku (2002), praca zespołowa.
Analiza sposobu opracowania dekoracji ołtarza głównego w kościele parafialnym pw. Św. Jakuba w Toruniu. Układ, charakter i skład pozłoty i polichromii (2002), praca zespołowa.
Badania konserwatorskie polichromii i złoceń ołtarzy rokokowych w kościele pw. Św. Wawrzyńca w Parlinie (2003), praca zespołowa.
Badania konserwatorskie w kościele pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Dębowej Łące (2004-2005), praca zespołowa.
Badania polichromii i złoceń z ołtarza głównego z Kościoła Pokoju pw. Świętego Ducha w Jaworze (2004), praca zespołowa.
Badania próbek warstw malarskich z malowidła ściennego „Gloryfikacja zakonu Jezuitów w Świecie” z katedry Św. Stanisława i Św. Wacława w Świdnicy (2004), praca zespołowa.
Badania próbek warstw malarskich z gotyckiego Tryptyku Zaśnięcia Marii z kościoła pw. Michała Archanioła w Sobinie (2005), praca zespołowa.
Badania i program prac konserwatorskich dotyczący konserwacji ołtarza, ambony i chrzcielnicy z kościoła pw. Św. Jadwigi Śląskiej w Rybnicy Leśnej (205), praca zespołowa.
Badania próbek warstw malarskich z gotyckiego tryptyku Marii, Świętej Barbary i Świętej Katarzyny oraz ołtarza św. Anny Samotrzeć  z kościoła pw. Matki Boskiej Ostrobramskiej w Rząsinach (2007), praca zespołowa.
Badania próbek warstw malarskich z drzwi gotyckich z Muzeum Dawnego Kupiectwa z Sali Rajców Miejskich w Ratuszu w Świdnicy (2008), praca zespołowa.
Badania konserwatorskie ołtarzy pw. Świętego Piotra i tzw. „królewskiego”  w kościele parafialnym pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny w Wigrach (2010-2011), praca indywidualna.
Badania konserwatorskie ołtarzy pw. Matki Boskiej Częstochowskiej i Chrystusa Ukrzyżowanego w kościele parafialnym pw. Świętego Marcina Biskupa z Tours w Góralch (2011), praca zespołowa.
Ważniejsze realizacje konserwatorskie:
Prace konserwatorskie przy gotyckim ołtarzu Św. Wolfganga w kościele pw. Świętych Janów w Toruniu (1993), praca zespołowa.
Konserwacja i restauracja fragmentu polichromowanego stropu drewnianego z nawy głównej w Kościele Pokoju pw. Św. Trójcy w Świdnicy (1996), praca zespołowa.
Konserwacja i restauracja prospektu organowego w kościele p.w. Św. Anny w Grodziszczu (1997), praca zespołowa.
Prace konserwatorsko-renowacyjne malowideł ściennych i sgraffit w kaplicy Matki Bożej w kościele pw. Św. Antoniego w Częstochowie (1997), praca zespołowa.
Konserwacja i restauracja malowideł ściennych w Przedsionku kaplicy Różańcowej na Jasnej Górze w Częstochowie (1998-1999). Wykonawcy prac: studenci w ramach ćwiczeń terenowych pod kierunkiem J. Stachery.
Konserwacja i restauracja malowideł ściennych w kaplicy Cudownego Źródełka przy kościele pw. Św. Barbary   w Częstochowie (1999 – 2001), praca zespołowa.
Prace konserwatorskie i renowacyjne przy listwach srebrzonych na balustradach empor w kościele pw. Opatrzności Bożej we Wrocławiu (2000), praca zespołowa.
Prace konserwatorskie przy polichromii okładzin ścian w kościele Pokoju w pw. Świętej Trójcy w Świdnicy (1999-2001), praca indywidualna.
Prace konserwatorskie i restauratorskie przy malowidłach na ścianach prezbiterium w kościele pw. Matki Boskiej Bolesnej w Dębowej Łące (2001-2003). Wykonawcy prac: studenci w ramach ćwiczeń terenowych pod kierunkiem J. Stachery.
Prace konserwatorskie przy wystroju wnętrza Hali Chrztów w Kościele Pokoju pw. Ducha Świętego w Jaworze (2001-2002), praca zespołowa.
Konserwacja i restauracja malowideł zdobiących sklepienie i ściany nawy południowej w kościele pw. Św. Stanisława i Wacława w Świdnicy (2003), praca zespołowa.
Konserwacja i restauracja malowideł zdobiących sklepienie przedsionków w kościele pw. Św. Stanisława i Wacława w Świdnicy (2004), praca zespołowa.
Konserwacja i restauracja ambony z 1670 r. z Kościoła Pokoju pw. Ducha Świętego w Jaworze (2005), praca zespołowa.
Prace badawcze i konserwatorsko-restauratorskie oraz rekonstrukcyjne przy malowidłach zdobiących stropy empor i słupy w kościele pw. Niepokalanego Serca Najświętszej Marii Panny w Okartowie (2006-20012). Wykonawcy prac: studenci w ramach ćwiczeń terenowych pod kierunkiem J. Stachery.
Konserwacja i restauracja gotyckich malowideł ściennych w prezbiterium kościoła pw. Św. Tomasza Apostoła    w Nowym Mieście Lubawskim (2007), praca zespołowa.
Konserwacja i restauracja malowideł barokowych na stropie prezbiterium w kościele pw. Św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim (2009-2011), praca zespołowa.
Konserwacja i restauracja malowideł na łuku tęczowym od strony prezbiterium w kościele pw. Św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim (2011), praca zespołowa.
Konserwacja i restauracja barokowych i neobarokowych malowideł na ścianach prezbiterium w kościele          pw. Św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim (2011), praca zespołowa.
Konserwacja i restauracja wczesnobarokowych malowideł na ścianach nawy głównej w kościele pw. Św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim (2012.), praca zespołowa.
Prace konserwatorskie i restauratorskie przy malowidłach na sklepieniu nawy głównej w kościele pw. Św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim (2012), praca zespołowa.
Konserwacja i restauracja gotyckiego malowidła na ścianie łuku tęczowego w kościele pw. Św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim (2012), praca zespołowa.

Ważniejsze Publikacje:

Ocena skuteczności środków toksycznych stosowanych do dezynfekcji malowideł ściennych, współautor A. B. Strzelczyk, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, Vol.4 No 3,4 (14,15) 1993, s. 2–3.
Prace badawczo-konserwatorskie w Kościele Pokoju pod wezwaniem Świętej Trójcy w Świdnicy w latach 1992 – 1993, współautor: Roznerska, AUNC, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXVI, zeszyt 297, Toruń 1995, s. 137–146.
Badania konserwatorskie wystroju wnętrza. Restauracja Kościoła Pokoju w Świdnicy, współautor M. Roznerska, Projekt wzorcowy (publikacja dwujęzyczna). Konservatorische Untersuchungen der Innenraumausstattung. Restaurierung der Friedenskirche in Schweidnitz. Modellvorhaben. Deutsches Zentrum für Handwerk und Denkmalpflege, Propstei Johannesberg, Fulda 1997, s. 29–121.
Dekoracja ołtarza głównego w kościele Św. Jakuba w Toruniu jako przykład XVIII-XIX wiecznych technik pozłotniczych, współautorzy: J. Arszyńska, Z. Rozłucka Z. [w:] ARS LONGA – VITA BREVIS Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Materiały z sesji naukowej poświęconej pamięci profesora Zbigniewa Brochwicza, Toruń 18-19 X 2002, Pod redakcją J. Flika, Toruń 2003, s. 427-443.
Werniksy i lakiery barwne do ochrony powierzchni posrebrzanych, Biuletynie Informacyjnym Konserwatorów Dzieł Sztuki, Vol 15, No 3-4, 2004, s. 18-25.
Badanie skuteczności zabezpieczania powłokami  lakierów powierzchni srebrzonych w środowisku H2S. AUNC, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXXIV, zeszyt 357, Toruń 2005, s. 121-140.
Zmiany optyczne powłok lakierów pod wpływem światła, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXXIV, zeszyt 357, Toruń 2005, s. 103-120.
Badania technologiczne wnętrza kościoła Najświętszej Marii Panny na Zamku Wysokim w Malborku, współautorzy J. Rogóż, J. Gryczewski [w:] Studia Zamkowe, tom II, Malbork 2006, s. 96-124.
Materiały stosowane do uzupełniania powierzchni srebrzonych. [w:] Badania Technologii i Technik Malarskich, Konserwacja Dzieł Sztuki, Kopia, Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 50-lecia pracy dedykowana prof. dr art. kons. Józefowi Flikowi pod redakcją J. Olszewskiej-Świetlik, UMK Toruń 2007, s. 203-221.
Rekonstrukcja malowideł jako forma przywrócenia harmonii wnętrza na przykładzie malowideł stropowych w kościele p.w. Niepokalanego Serca Najświętszej Marii Panny  w Okartowie. AUNC, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XL, zeszyt 397, Toruń 2011, s. 313-326.
Badanie  przyczepności lakierów metodą siatki nacięć, AUNC, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XLII, zeszyt 399, Toruń 2011, s. 97-110.